


Tiivis ja lähelle sijoittuva kaupunkikehitys voi tarkoittaa erilaisia rakentamisen tapoja riippuen alueesta. Lähiöissä tiivistäminen voi tarkoittaa nykyisten rakennusten laajentamista tai uusien talojen rakentamista aiemmille piha-alueille. Espoon kaupunkikeskuksissa tiivistäminen voi tapahtua täydennysrakentamisella tai matalampien rakennusten korvaamisella korkeammilla. Tiivis kaupunkirakentaminen vähentää hajanaista kaupunkirakennetta ja sen haittoja, kuten pitkien etäisyyksien aiheuttamaa riippuvuutta yksityisautoilusta. Toisaalta tulee myös aidosti tunnistaa tiivistämiseen liittyvän myös haasteita, kuten lisääntyvä liikenne, melu ja vähenevät viheralueet.
Espoon tulee tiivistyä enemmin olemassa olevilla alueilla kuin napsia paloja koskemattomista luontoalueista, kuten Nuuksion ympäriltä tai Keskuspuistosta. Tiivistyminen tulee kuitenkin tehdä siten, että lopputulos on vihreää ja viihtyisää: nykytrendinä näyttää Espoossa olevan alueiden asfaltointi, isot parkkialueet tai betonikannet ilman aitoa viheraluetta. Tällöin ei jää tilaa vihreälle kaupungille.
Espoon kaltaisessa kaupungissa tiivistämisen etuja ovat paremmat (ja kannattavammat) joukkoliikenneyhteydet, monipuolisemmat palvelut ja elinvoimaisemmat kaupunginosat. Toisaalta huonosti suunniteltu tiivistyminen voi heikentää asumisviihtyvyyttä ja lisätä alueellisia eroja. Siksi on tärkeää löytää tasapaino tiiviin rakentamisen ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin välillä luomalla aidosti viihtyisää ja vihreää ympäristöä, jossa jokaisella on mahdollisuus lähiluontoon. Myös ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta viheralueita ja erilaisia pintarakenteita tiiviissä kaupunkiympäristössä tarvitaan yhä enemmän.
Vihreä kaupunki tarkoittaa myös kaupunkia, joka on turvallinen ja viihtyisä liikkua – kaikilla kulkumuodoilla. Lippulaivan ympäristö on hyvä esimerkki heikosta onnistumisesta esimerkiksi pyöräliikenteen suhteen: pyöräpaikkoja on, mutta ne ovat täysin suojattomia ja/tai väärissä paikoissa. Suljettuun pyörävarastoon ei pääse kuin yhdestä suunnasta ja lisäksi sieltä siirtyminen Lippulaivan muihin tiloihin tai esimerkiksi metroon on haastavaa.